Korduma kippuvad küsimused

HARIDUSUUENDUSPROGRAMM TI-HÜPE

2025/2026. õppeaasta on TI-Hüppe pilootaasta. Milles see seisneb?

Pilootaastal ja ka edaspidi on TI-Hüppe eesmärk toetada õpilaste paremate õpiharjumuste kujunemist nii õpirakenduse kui õpetajate tugiprogrammi abil. Pilootaastal jõuab TI-Hüpe 20 000 õpilaseni, kes käivad 10. ja 11. klassis, ja nende õpetajateni, keda on ligi 4700.

Septembriks tekib 10. ja 11. klassi õpilastel ja nende õpetajatel ligipääs spetsiaalsetele õpirakendustele, mis suunavad õpilasi õppima ja ise mõtlema, mitte mõtlemist masinale delegeerima.

Uue õppeaasta hakul alustab ka õpetajatele suunatud tugiprogramm, mille tegevusi hoitakse pilootaastal võimalikult paindlikuna, et reageerida õpetajate tagasisidele ja vajadustele ning tekkinud väljakutsetele ja tagasilöökidele. Tugiprogrammi sihiks on ka parimate praktikate kogumine ja levitamine.

Tugiprogramm algab esimeste koolitustega augusti lõpus. Kahepäevane baaskoolitus sisaldab nii teoreetilist kui praktilist osa: arutleme tehisaru ja inimpsüühika üle, tutvustame uut, Eesti-spetsiifilist õpirakendust, mida sügisest alates 10. ja 11. klasside õpilased saavad õppimiseks kasutada, ning anname nõu, kuidas rakenduste abi kasutada õppetöös. Lisaks saavad koolid materjalid, mille abil rakendust ja TI-Hüpet õpilastele tutvustada.

Õpetajate tugiprogramm jätkab kogu aasta vältel: lisaks veebikohtumistele toetame koole õpiringide korraldamises, et õpetajad saaksid kolleegidega parimaid praktikaid vahetada ning üksteiselt õppida. Materjalide jagamise ja osalevate õpetajate õpikogukonna jaoks tekitatakse võimalused Moodle’is.

Mida TI-Hüpe õpetajate jaoks tähendab? Kas õpetajad on kaasatud nende tööd puudutavatesse otsustesse?

Sügisel algav TI-Hüppe pilootaasta ongi mõeldud õpetajate kaasamiseks haridusuuendusprogrammi tegevustesse ja igakülgseks koosloomeks. Suvel, enne esimesi koolitusi käib nii rakenduse kui tugiprogrammi ettevalmistamine, mis ei eelda õpetajate ega koolide osalust.

Pilootaastal kutsume gümnaasiumiastmega koole ja 10. ja 11. klasside õpetajaid arendusprotsessis kaasa lööma, lahendusi katsetama ja tagasisidet andma. Lisaks sellele, et ka õpetajatel tekib ligipääs uuele õpirakendusele, saavad nad ka mugava, litsentsiga juurdepääsu tehisaru rakendusele, mida kasutada õppetöö ja tegevuste planeerimisel, aga ka näiteks ülesannetele variatsioonide loomisel vastavalt õpilaste huvidele ja võimetele, vähendades õpetaja administratiivset koormust.

Samuti pakume õpetajatele praktilisi tehisaru-teemalisi koolitusi. Lisaks tekib pilootaasta jooksul kõigil 10. ja 11. klasside õpetajatel võimalus liituda füüsiliselt toimuvate õpiringidega, kus üheskoos harjutada, saadud kogemusi jagada ning tulemuste üle arutada.

Kas TI-Hüppega liitumine on õpetajale kohustuslik? Mis saab õpetajast, kes ei soovi pilootaastal osa võtta?

TI-Hüppes osalemine on vabatahtlik ning koolid ja õpetajad saavad ise otsustada, millal ja mis määral tahaksid end programmiga siduda, kas soovitakse kaasa lüüa õpiringides, osaleda koolitustel ja pakkuda õpilastele toetavaid õpirakendusi.

Koolitused toimuvad veebis ning neid võivad järele vaadata nii hilisemad liitujad kui muudki huvilised. Ka koolitusmaterjalid muudetakse avalikult kättesaadavateks.

Millal jõutakse põhikoolini? Ka II–III kooliastmes kasutatakse tehisaru väga palju ning kehvad õpiharjumused on gümnaasiumiks juba juurdunud.

Oleme hästi kursis, et kehvad õpiharjumused ja -motivatsioon võivad tehisaru kasutamise tõttu tekkida ja kinnistuda juba põhikoolis. Seetõttu asume juba sel aastal ette valmistama programmi laienemist III kooliastmesse.

2024/2025. õppeaastal piloteerime lahendust siiski ainult 10. ja 11. klassis. Gümnaasiumis on õppekavad paindlikumad ning piloteerimine lihtsam. Katsetamine kitsamas grupis võimaldab esimesi tulemusi teaduslikult hinnata, saadud kogemuse põhjal programmi kohandada ning alles seejärel ulatuslikumalt tegutseda, laiendades kaasatud õpilaste ja õpetajate hulka.

Sellegipoolest ei võta TI-Hüpe täit vastutust õpioskuste omandamise eest. Oluliste õpioskuste omandamise teele suunavad õpetajad lapsi juba 1. klassist peale, samuti on siin oluline roll lapsevanematel. Õigesti seadistatud tehisaru aitab õpioskuste toetamisele kaasa.

Kuidas hinnatakse programmi mõju?

TI-Hüppe näol on tegemist tõenditeadliku haridusuuendusprogrammiga. Täpsed ja asjakohased mõõdikud ja mõjude hindamine on programmi oluline osa igal sammul ning nende väljatöötamises osalevad mõtlemise arengu ja õppimise uurimisega tegelevad teadlased. Programmi mõõdikuid ja mõju mõõtmise viise ja eesmärke tutvustame pilootaasta alguses.

ÕPIRAKENDUS

Kas TI-Hüppe rakendust luues tegeldakse tehisaruga kaasnevate riskidega?

Teame hästi, et tehisaru teeb vigu, kipub õpilase töö ära tegema ning on juba muutnud paljude õpiharjumused kehvemaks. Läheneme tehisarule kriitiliselt ning arvestame juba eos kaasnevate riskidega. Seepärast on TI-hüppe oluliseks osaks spetsiaalselt kujundatud õpirakendus, mis ei paku mugavaid lahendusi, vaid innustab õpilast ise mõtlema ja õpisisu omandama ning püüab toetada õpimotivatsiooni. Oluline roll on lisaks õpirakendusele ka õpetajatele suunatud tugiprogrammil ning muudel TI-Hüppe tegevustel.

Need tegevused ei kõrvalda kõiki riske, kuid ülejäänud riskide teadvustamine on programmi oluline osa. Meie põhimõte on „Pärisaru enne tehisaru”.

Kuidas uued rakendused soodustavad õppimist ja mõtlemist, mitte mahakirjutamist ja muid kehvi õpiharjumusi?

Lähtuvalt täna kättesaadavast parimast teaduslikust teadmisest ehitame üles süsteemi, mille põhiline ülesanne ongi toetada õppima õppimist ja õpimotivatsiooni tekkimist, mitte pakkuda õpilastele lihtsaid lahendusi, mis õppimist asendavad või takistavad.

Näiteks on õpirakendused eelhäälestatud esitama konkreetsete vastuste asemel innustavaid ja arutlema kutsuvaid küsimusi. Sedasi toetatakse lapse ja noore õpimotivatsiooni tekkimist ja püsimist ja õpioskuste arengut ning ollakse abiks ka õpetajale. Neid põhimõtteid tutvustame õpetajatele augustis.

Tehisaru võib eksida või isegi valetada ning seda ei saa pimesi usaldada. Kuidas toetada õpilaste arusaama tehisaru ekslikkusest?

Tehisaru võib tõesti eksida ja ilmselt jääbki seda tegema. Siin on oluline roll õpetajal, kes saab suunata lapsi kriitiliselt mõtlema ning kasutada juba ülesandeid valides ja ainetundi kujundades sedasorti probleeme ennetavaid metoodikaid. Õpetajate toetamiseks loome neile suunatud tugiprogrammi, mis sisaldab nii koolitusi, asjakohaste materjalide jagamist kui harjutamiseks ning murekohtade ja kogemuste jagamiseks sobivaid õpiringe.

Samuti on oluline, et ka lapsevanemad on teadlikud tehisaru riskidest ja võimalustest ning oskavad oma lapsi tõhusal õppimisel toetada.

Kuidas välditakse olukorda, kus õpilased jätkavad teiste rakenduste kasutamist?

Eeskätt tegutseme sellise rakenduse loomise nimel, mille kasutamine motiveerib õpilasi sellisel määral, et neil tekib soov seda püsivamalt kasutada. Üks pilootaasta eesmärk ongi koostöös koolide ja õpetajatega selliste tingimuse loomine, mis suunaks õpilasi eelistama mõtlemist arendavat rakendust mõtlemist asendavatele rakendustele.

Peamine põhjus teiste rakenduste mitte kasutamiseks tuleb tasapisi muutuvast õpiprotsessist – õpilane ei võida midagi, kui ta laseb tehisarul enda eest ülesanded ära teha, sest kodus õppimise mõte oleks pigem õpisisu sügavam mõistmine, enda omaks tegemine ja läbimõtlemine, et neid teadmisi hiljem koolis rakendada, katsetada ja nende abil koos probleeme lahendada. Näiteks ümberpööratud klassiruumi puhul, kus õpilase ülesanne on uue õpisisuga tutvuda juba enne ainetundi iseseisvalt, ei saa kodus kasutatavad alternatiivsed rakendused kahju teha.

Samas ei saa lõpuni piirata teisi lahendusi ega kodus erinevate rakenduste kasutamist.

Kas TI-Hüppe rakendus arvestab Eesti õppekava ja traditsioone?

Esmajärgus on tegemist lahendusega, mis on oma vastustes teaduspõhine ning arendab õpilaste üldpädevusi. Meie eesmärk on ajapikku ehitada õpirakendus üles nii, et see lähtuks kohalikust õppekavast ning pakuksid Eesti-spetsiifilist sisu. See võib võtta veidi aega, kuid iga õpetaja peaks saama rakendust oma materjalide, kordamisküsimuste, konspektide jmt abil suunata.

Millist tuge saavad uuest õpirakendusest õpetajad?

Pilootaastaks valmistame ette rakenduse, mis on mõeldud eeskätt õpilastele õppimise toetamiseks. Pilootaastal pakume õpetajatele järgmist:

  • ligipääs tehisaru rakenduste litsenseeritud versioonile, mida saab kasutada oma töö hõlbustamiseks;
  • koolituste, õpiringide ja virtuaalse kogukonnaga tugiprogramm;
  • ligipääs õpilastele suunatud õpirakendusele.

Kuidas rakendus ikkagi koolini ja õpilaseni jõuab? Mis saab õpilastest, kellel ei ole sobivaid nutiseadmeid?

Kui kool liitub TI-Hüppe programmiga, saavad nii 10. ja 11. klasside õpilased kui nende õpetajad tingimusteta ja mugava ligipääsu rakendusele.

Seadmete olemasolu ja vajadused kaardistatakse koostöös omavalitsustega ning sarnaselt COVIDi perioodiga töötatakse välja lahendus, mis annab õpilastele võrdsed võimalused õpirakenduse kasutamiseks. Programm teeb koostööd era- ja avaliku sektori partneritega, et tagada piisavad ressursid kõigi õpilaste toetamiseks.

Kuidas on lood andmekaitsega? 10. ja 11. klasside õpilased on suuremalt jaolt alaealised. Pealegi ei soovi õpetajad, et õpilaste ja nende endi tööd jõuaksid kommertseesmärkidel tehisaru valdusse.

Õpirakendused, mida kasutama hakatakse, vastavad isikuandmete kaitse üldmäärusele (GDPRile). Tehnoloogiapartneritega sõlmitavates lepingutes sätestatakse selged piirangud, mida tekkivate andmetega tehakse ning kelle kätte need jõuavad. Ka õpilastel endil on võimalik teha valikuid andmete kasutamise osas. Teeme koostööd Andmekaitse Inspektsiooniga, et kogu programm oleks igati õiguspärane.

Täpsemalt tutvustame isikuandmete kaitse kõige olulisemaid nüansse juba siis, kui rakenduste täpsed tingimused on läbi räägitud ja lepingud teenusepakkujatega sõlmitud.

Mida tähendab, et õpilastele pakutavad õpirakendused on personaliseeritud või õppijakesksed?

See tähendab, et kui õpilane logib sisse oma kontoga, siis rakendus mäletab eelmisi vestluseid ja vastuseid, saab neid meelde tuletada ja neile osutada.

KOOLITUSED JA TUGIPROGRAMM ÕPETAJATELE

Kus saab koolitusele registreerida, mida seal räägitakse ja kes koolitust läbi viib?

Augustikuus toimuvale baaskoolitusele registreerimine ei ole vajalik. Koolitus on virtuaalne ning osalejate arvule piirangut ei seata. Koolitus on ka järelevaadatav. Koolituskeskkonnal on lisaks avalikule vaatele ka piiratud vaade, kus on näiteks foorumid ja küsitlused õpetajatele. Selle ligipääsuks on vaja Moodle’i kontot, mis on suurel hulgal õpetajatel juba olemas ning mille loomine on lihtne. Konto loomiseks saadame koolidele ka juhendi.

Kahepäevane baaskoolitus sisaldab nii teoreetilist kui praktilist osa: arutame tehisaru ja inimpsüühika üle, tutvustame uut, Eesti-spetsiifilist õpirakendust, mida 10. ja 11. klasside õpilased saavad sügisest alates õppimiseks kasutada, ning anname nõu, kuidas rakendust õppetöös rakendada saaks.

Koolitusi valmistavad ette haridus- ja teadusministeeriumi tehisintellekti nõukoja liikmed Grete Arro, Jaan Aru, Mario Mäeots ja Kaspar Kruup, samuti haridustehnoloogid.

Üksikust koolitusest ei pruugi olla kasu. Esiteks on õpetajad TI-abivahendite kasutamise poolest väga erineval tasemel ning ka koolitusi on toimunud üksjagu. Teiseks vajavad õpetajad eeskätt harjutamiseks aega, samuti võimalust teistelt õppida ning ka enda kogemusi kellegagi jagada.

Täna on tõesti Eesti õpetajate TI-vahendite kasutuspraktikad väga erinevad ning läheb aega, enne kui need ühtlustuvad. Samas on TI-Hüppe eesmärk laiem kui ainult koolituste pakkumine. Augustis algavad baaskoolitused on sissejuhatav osa suuremast õpetajatele suunatud tugiprogrammist.

TI-Hüppe tugiprogrammi selgrooks on õpetajate õpiringid. Tegu on õpetajate vaheliste regulaarsete kohtumistega, kus pakutakse võimalust uusi oskusi omandada ja harjutada, jagada edukaid ja vähem edukaid kogemusi, tutvuda üksteise tegevuste ja loodud materjalidega ning anda programmile tagasisidet. Õpiringide korraldamise osas peame aasta jooksul koolidega dialoogi, et need toimuks tööajast ning oleks asjatundlikult juhendatud.

Kõigile TI-Hüppega liitunud õpetajatele on püsivalt toeks ka virtuaalne õpikogukond Moodle’is, kus on olemas nii vestlemis- ja tagasiside andmise võimalused, asjakohased materjalid kui kõik muu kasulik.

Kust õpiringide jaoks aeg võetakse? Õpetajad on niigi ülekoormatud ning paljudes koolides ei ole sisekoolitusteks ja teisteks koosviibimisteks aega ette nähtud.

Õpetajate ülekoormus on suur ja valus probleem ning anname endast kõik, et meie tugiprogramm õpetajate piiratud aega austaks. Samas on TI-Hüppe programm ka reaktsioon kriisile, mida tehisintellekti mõtestamata kasutamine õppimisele tekitab. Kriisiga kohanemine ning selles võimaluste leidmine võtab paratamatult aega.

See ei ole aga ainult õpetajate vastutus – meie ülesanne on leida pilootaasta vältel koolijuhtidega dialoogis õpetajatele tugiprogrammis ja õpiringides osalemiseks vajalik aeg. Suvele vastu minnes ei ole kõik lahendused veel paigas, kuid igal juhul plaanime koolijuhtidega nende probleemide lahendamiseks kontakti luua.

Soovid olla kursis TI-hüppe programmi arengutega?

* indicates required
Intuit Mailchimp